Categories:

Att stilla tankarna – meditationsutmaning


Igår skrev jag ett inlägg som handlade om några av mina personliga egenskaper, bland annat berättade jag om mitt ständiga flöde av tankar uppe i mitt huvud. För tre dagar sedan så hoppade jag med i Josefines meditationsutmaning som går ut på att meditera i 15 minuter om dagen i 21 dagar. Det sägs ju att det tar just 21 dagar för oss att skapa en ny vana, så jag hoppas att jag efter dessa 21 dagar mår så bra av rutinen och att den då bara sker ”automatiskt”.

För att fortsätta lite på temat igår och mina tankar som ständigt flödar i x antal dialoger och banor mest hela tiden, så är meditationen fantastiskt skön att använda som redskap för att tona ner detta flöde lite grann. Hjärnan fungerar på det sättet att det egentligen inte går att tänka på ingenting, men det går att träna sig till att vara fokuserad på färre tankar lite då och då och begränsa inflödet lite grann. Första dagen på utmaningen så skulle vi bara sitta stilla och andas i en kvart. Min hjärna försvann iväg hela tiden på massa annat. Egentligen inte vanliga tankar, lite mer som en dröm- eller fantastivärld så att jag knappt var medveten om vad jag tänkte på, men jag var inte fokuserad på andningen i alla fall. Efter ungefär halva tiden så började jag räkna mina andetag och så fort jag försvann iväg och tappade räkningen så började jag om på siffran ett igen. Eftersom jag bara kom till cirka 5-7 andetag innan jag tappade bort mig så var det nästintill lite skrattretande hur snabbt det gick för hjärnan att försvinna bortåt.

Det härliga är att jag redan börjar märka skillnad i mitt fokus i meditationskvarten som jag lagt in som en morgonrutin. Efter gårdagens meditation, som var en riktig utmaning för mitt ego innan jag satte igång, så märkte jag att jag hade ett helt annat fokus i andningsmeditationen som jag lade till i tio minuter efter Kundalini Shaking. Då kunde jag helt plötsligt hålla fokus upp över 30 stycken andetag innan jag svävade iväg lite lite grann. Detta fokus hoppas jag kunna använda för att hitta en mer medveten närvaro i min vardag och njuta av livet och sommaren till fullo!

meditationsutmaning-med-ljus

Ett foto från morgonens meditation där vi hade ett ljus som hjälpmedel. Den var mycket skön att utföra, rekommenderas!

Vågar du också utmana dig själv i 21 dagar? Vad har du att förlora?

You Might Also Like



4 Comments

  • Paulina Gunnardo

    juni 15, 2016 at 9:42 e m Svara

    Hög igenkänning och en bra påminnelse att sätta mig ner och vila tankarna ett tag. Har just skrivit ett nytt inlägg i min blogg om det, som jag tänkte posta imorgon 🙂

    Glad att ha hittat din blogg föresten! 🙂

    • Beautiful Life

      juni 15, 2016 at 9:45 e m Svara

      Hej Paulina!
      Och jag blir glad över att du hittat hit! 😀 Alltid kul att hitta människor med liknande intressen och inriktningar tycker jag 🙂
      Ser fram emot att läsa ditt inlägg imorgon!
      Sov gott!
      Hälsningar
      Anna

  • […] även i ganska ohållbara lägen. Idag tänkte jag göra en uppdatering kring hur det går i meditationsutmaningen på 21 dagar som jag skrev om förra veckan. Jag har tänkt en del på det här med stress och meditation sen […]

  • Tips för att dämpa ångest - Anna Finnborg

    december 12, 2016 at 10:22 f m Svara

    […] meditation, kundalini shaking. I somras när jag var med i en meditationsutmaning hos Josefines Yoga så fick jag möjligheten att upptäcka och uppleva kundalini shaking. En […]

Post a Comment