Categories:

Tips för att dämpa ångest


Idag är det måndag, jag väntar på att mitt kaffe ska bli färdigbryggt och jag känner mig allmänt tillfreds med livet. Visst är det konstigt det där med känslor och tillstånd, det finns nog ingenting som är så flyktigt som hur vi känner oss. I helgen har jag haft en period där jag inte känt mig på topp, mycket på grund av trötthet kombinerat med stress över diverse saker. För några år sedan hade dessa känslor bara klumpat ihop sig i mig och skapat en form av ångest som jag bara ville fly från. Idag försöker jag acceptera och lugna ner mig när jag hamnar i liknande situationer. Reflekterar över varför jag känner som jag gör och försöka bena ut VAD jag faktiskt känner. För problemet med ångest är oftast att det är många känslor som har stängts av och klumpats ihop till en enda stor obehagskänsla eller oro.

Ångest är en intensiv känsla av obehag och oro som känns i kroppen. Eftersom det känns så starkt i kroppen kan det vara svårt att förstå att det har att göra med hur man mår psykiskt. – Källa: 1177 Vårdguiden

En stor anledning till att jag slutade med alkohol för drygt 2,5 år sedan var just ångesten som följde dagen efter (läs mer om beslutet om du vill i ”Att ta beslut & att göra slut?”) . I den perioden av livet hade jag noll redskap för att hantera ångesten och låg mest i sängen hela dagen efter och hade dödsångest eller i alla fall existentiell ångest och undrade vad det var för mening med att leva. Just bakisångest kan dessutom vara väldigt svårt att hantera eftersom det blandas upp med både psykiskt ångest och fysisk utmattning när alkoholen går ur kroppen.

Jag kan fortfarande drabbas av ångestdagar eller timmar idag, men då beror det ofta på att jag under en period inte lyssnat på mina inre signaler och tryckt undan någon eller några av mina känslor. I teorin har jag då verktyg för att försöka acceptera och lyssna inåt, till exempel att meditera. Men i praktiken är det inte alltid så enkelt att bara stanna upp och sätta sig ner och andas. När jag har min ångest så brukar jag oftast tampas med valen att antingen ta på mig offerkoftan och bara tycka synd om mig själv, älta, vilja vara i de negativa känslorna och stänga ute världen, alternativt ignorera och fly från ångesten. Det sistnämnda betyder ju också att fortsätta trycka undan känslorna, ännu mer än jag redan gjort.

Eftersom ångesten och känslorna som jag tryckt undan sitter nere i kroppen och inte uppe i tankarna så är mina bästa tips för att dämpa ångesten att göra kroppsliga saker. De kroppsliga aktiviteterna kan göra att det släpper på blockeringar i kroppen och frigör ångesten. Jag brukar se på ångest som ett fängelse där vi stänger in en blandning av känslor som vi inte orkar eller vill känna och med hjälp av kroppsliga aktiviteter så kan vi förhoppningsvis låsa upp fängelsedörren och låta känslorna och energin flöda fritt igen.

Mina tips på att dämpa ångest:

  • Duscha. För mig känns det lite som att ladda om kropp och själ och att skölja av sig de där känslorna som är svåra att sätta ord på. Avsluta gärna med någon nystartande aktivitet efteråt också, massera in lite lotion på kroppen och sätt på dig nytvättade och fräscha kläder. De dagar jag vaknar med ångest tar jag nämligen lätt på mig det som finns lättillgängligt, även om det är gårdagens svettluktande kläder.
  • Sex eller framförallt onani. När ångesten är påtaglig så fastnar jag uppe i huvudet och tankarna snurrar runt utan att jag får hejd på dem. Att få en orgasm kan bromsa tankarna och flytta fokus ut i kroppen där ångesten hålls fånge. En orgasm kan vara väldigt frigörande och det är ofta rätt tydligt att känslorna återigen får flöda fritt. Var beredd på att en frigörande orgasm också kan sätta fart på känsloflödet och inte alltför sällan frigör den kanske gråt eller skratt. Var öppen för det och försök inte att stänga inne det som kommer, då börjar vi om med känslofängelset, ångesten, igen. Beroende på hur du är som person så kan det vara svårt att vara nära någon annan person när ångesten flödar, känslan av att vilja stänga ute världen kan vara stark och att våga släppa in någon så intimt som i sex kan vara svårt för många, speciellt om vi vet att vi kan bli väldigt sårbara efteråt. Därför kan orgasm och onani på egen hand vara ett tryggare alternativ.
  • Städa, gärna med intensitet. I vanliga fall kan jag (tyvärr) stå ut med ganska mycket kaos och stök i hemmet, men när ångesten är påtaglig så blir ofta stöket övermäktigt och påtagligt. Om jag orkar brukar 15-30 minuters intensivt undanplockande och städande hjälpa till att dämpa ångesten lite grann. Det är som att det stökiga hemmet är en förlängning av mitt stökiga inre och om jag får lite ordning på hemmet så lugnar det sig lite i mitt inre också.
  • Aktiv meditation, kundalini shaking. I somras när jag var med i en meditationsutmaning hos Josefines Yoga så fick jag möjligheten att upptäcka och uppleva kundalini shaking. En meditationsform som är perfekt när det inte riktigt finns ro att sitta stilla och meditera, ett rastlöst tillstånd som jag ofta känner när ångesten är stark. I kundalini shaking så sätter du timern på en viss tid, kanske 10-15 minuter och slår på lite musik, kanske skapad av Osho (som Josefine länkar till i inlägget om kundalini shaking), eller annan valfri musik och helt enkelt skakar loss i kroppen. Ta gärna fem minuter stillhet efter att timern har plingat för att känna in vad som nu händer i kroppen.
  • Frigörande dans i någon form. Alternativ ett är om du har möjlighet att åka iväg på ett tillfälle med frigörande dans (läs gärna mer i inlägget ”Frigörande dans – så som livet borde vara”), vilket kanske kan vara svårt och tajma och kanske inte det du känner för om du har ångest i kroppen. Det enklare och andra alternativet är att bara slå på dina favoritlåtar i en playlist och helt enkelt röra dig fritt till musiken. Ibland startar jag med lite lugnare låtar där jag bara gungar med eftersom jag inte alltid har speciellt stor lust att dansa och röra på mig när ångesten härjar, men en mjukstart brukar funka och sedan kan jag fortsätta med mer intensiv takt och känsla i låtarna. Varken dans eller kundalini shaking kanske inte är helt lätt om du bor med någon eller några fler, men om det funkar, berätta att du behöver vara ensam en stund för att må bättre och stäng sedan in dig i ett rum och kör igång. Om du ändå känner dig hämmad av att det finns andra människor i hemmet, fråga snällt om de kanske kan ta en promenad eller göra ett ärende en liten stund? Att röra sig fritt till musik funkar även bra i kombination att sjunga med i dina favoritlåtar. Ju mindre prestation och skönsång desto bättre, tipset är att skråla med så mycket det bara går och rör dig precis så som känns rätt i stunden.

Ångest är väldigt personligt och upplevs otroligt olika hos olika personer. När jag ska göra mina försök till att dämpa eller lindra min ångest så kan jag känna stort motstånd till det. Precis som jag skrev tidigare så har jag ofta en känsla av att jag vill behålla de negativa känslorna och bara tycka synd om mig själv, samtidigt som jag vill fly från dem. Jag försöker att se mina lindringsmetoder som ett sätt att komma åt vad som gömmer sig bakom ångesten och att inte se dansen eller orgasmen som en flykt från känslorna. Om du testar någon, eller alla, metoderna så ge dig själv tid och omsorg att känna efter efteråt vad det är som händer i kroppen, kanske är det lättare nu att sätta dig ner att bara andas och känna efter när du har gjort någonting aktivt med kroppen? Jag upplever det som att det är först när jag öppnat fängelsedörren till ångesten som jag faktiskt kan börja känna och bearbeta det jag har tryckt undan.

PT-Fia har också tidigare i år skrivit ner sina tips för att lindra ångest.

dämpa-ångest

Väder och vind kan framkalla olika typer av ångest hos olika människor. Vad händer i dig när det blir en regnig sommar eller en slaskig och mörk vinter? Kanske framkallar en fantastiskt soluppgång en kall vintermorgon helt andra känslor? Jag försöker ha ett avslappnat förhållningssätt till väder och vind eftersom det är som det är i nuet och det inte är någonting jag kan påverka. Även om det inte alltid är helt lätt…

Upplever du perioder av ångest? Har du fler tips att dela med dig av?

You Might Also Like



1 Comment

Post a Comment