Categories:

Vågar du möta dig själv? Del 7/7


Den här utmaningen har handlat om att våga möta sig själv i en veckas tid. I sista tipset så handlar det faktiskt inte lika mycket om meditation, även om meditationen ligger som grund ändå. Ofta brukar meditation handla om (i alla fall för mig) att stilla tankarna, att försöka stänga av bruset för en stund och bli mer medveten om sig själv och att vara mer närvarande i nuet. Tätt ihop med meditation tänker jag att reflektion över livet och sig själv ligger. Därför tänkte jag ägna del 7 åt just reflektionen, en mer aktiv tankegång och funderande än meditationen. Kanske har du redan kommit lite närmare dig själv under dessa sex dagar som har gått. Kanske har du medvetet eller omedvetet kommit till vissa insikter om dig själv och ditt liv. Idag tänkte jag göra ett försök att reflektera kring dessa och din livssituation idag.

Reflektion

Försök hitta den där platsen och tiden där du kan vara ostörd för en liten stund. Ta med dig papper och penna. Sätt dig tillrätta och blunda en liten stund. Ta 10 stycken djupa andetag för att stilla det värsta bruset inuti hjärnan. Försök bli medveten om kroppen, jaget och nuet.

När du sedan öppnar ögonen så greppar du ta i pennan och börjar skriva ner det första som kommer till dig. Tankar om livssituationen, relationer, arbetsliv, boende, transporter eller vad som helst. Det kan vara positiva tankar och känslor. Det kan också vara mer negativa tankar och energier som kommer upp. Försök skriva ner utan att värdera eller fundera mer just nu. Om det känns lättare så kan du också rita eller måla de bilder och tankar som kommer till dig. Ta den tid du behöver för att få ur dig det som kommer.

När du känner dig klar så lägger du ifrån dig penna och papper igen. Slut ögonen och ta 10 djupa andetag igen. Fokusera tanken på andetagen, om och om igen. När du är redo öppnar du ögonen igen och läser igen det du skrivit eller bara betraktar det som du ritat. Vad väcker allt det här inom dig nu? Finns det saker på pappret som du känner dig extra rädd om? Finns det saker som du skulle vilja bli av med eller göra någonting åt? Ringa in, markera eller förtydliga det du känner och tänker just nu.

Använd nu ditt/dina papper precis som du själv vill. Kanske kan du använda det framåt för att utveckla dig själv. Kanske vill du bara skrynkla ihop pappret och slänga det i papperskorgen. Ingenting är rätt eller fel. Du bestämmer själv.

Tack för att du följt med på resan i att möta dig själv! Tankar, funderingar eller frågor är välkomna, antingen som kommentarer här på bloggen eller via anna@beautifullife.se Om du vill ha mer hjälp att förstå dig själv, tankar, beteenden och mönster så kan du läsa mer om mina terapi-tjänster här och om du vill träna tillsammans med mig så hittar du mer information här. Vi kan också tillsammans skräddarsy lösningar där vi kombinerar både träning och terapi!

You Might Also Like



No Comments

Post a Comment