Categories:

Vågar du möta dig själv? Del 4/7


Dagens tips påminner om meditationen vi gjorde i del 1, men vi gör en liten fortsättning efter att vi har hittat våra andetag.

Meditationstips nr 4:

Hitta en plats där du kan sitta, ligga eller stå ostört i några minuter. Sikta på fem minuter, men om det bara blir två eller tre så är det helt okej också! Kanske blir det på morgonen innan de andra i huset har vaknat, kanske blir det på toastolen bakom en låst toadörr eller bara en favoritfåtölj/soffhörn. Platsen spelar mindre roll, bara du får vara där i stunden med dig själv.

Ställ en timer eller äggklocka på fem minuter (eller de minuterna du kan avvara) så att du helt kan slappna av utan att tänka på hur lång tid du har suttit eller inte. Positionera dig så att du kan befinna dig någorlunda bekvämt och slut ögonen. Börja nu upptäcka din kropp, hur känns den idag, hur känns hjärtfrekvensen och hur känns andetagen. Se om du kan lugna ner andetagen lite och ta dem djupt ner i magen, låta både mage och bröst fyllas av luften du andas in. Känn hur det känns att andas ut luften som du har andats in.

Föreställ dig nu hur ett vitt ljus strålar in i din kropp. Låt detta ljus symbolisera någonting som du behöver mer av i ditt liv, kanske energi, glädje, positivitet eller vad det nu kan tänkas vara. Föreställ dig hur ljuset börjar strömma in i ditt huvud, fyller ditt ansikte, hals, nacke och rygg. Låt det fortsätta ut i dina armar, fingerspetsar bröstkorg och mage. Låt ljuset och dess innebörd fylla dig helt, låt det flöda neråt genom dina ben och ända ut i tåspetsarna. Känn hur ljuset ger dig det just du behöver just nu. Vila i den vetskapen och känslan.

Hinner du fylla hela kroppen med ljus innan dina minuter är slut? Kanske känns dina minuter alldeles för långa? Oavsett så tacka dig själv för tiden du har tagit hand om dig själv och lyssnat inåt.

You Might Also Like



1 Comment

Post a Comment