Categories:

Att sakta ner tiden

Att sakta ner tiden

”Tid är en grundläggande dimension i vår tillvaro som gör att vi kan beskriva händelser i vad som har skett, vad som sker nu och vad som kommer att hända senare, det vill säga ge en ordnad följd, en sekvens, av händelser.” Källa: Wikipedia

Tid är nog en av de mest rättvisaste sakerna vi har. Utifrån hur vi mäter idag så är ett dygn 24 timmar, oavsett vem vi är, vad vi äger och var vi bor så ÄR dygnet bara, eller så mycket som, 24 timmar. Ändå upplever jag det extremt vanligt att vi sneglar på andra och tycker att de verkar ha så mycket mer tid än oss själva, för de hinner ju med så himla mycket? Idag tänkte jag skriva lite mer om vad tid egentligen är (förutom den definitionen som jag citerade ovan från Wikipedia) och ge lite tips på hur du kan göra för att sakta ner tidens gång.

Kan tid vara någonting annat än sekunder som går? Bild: Pixabay

Time is emotion / Tid är känslor

Har du tänkt på hur olika vi kan uppfatta tid beroende på vad vi gör och inte gör? Minns du hur långsamt tiden gick på julafton när du var barn och alla vuxna skulle äta den där j*kla julmaten så himla långsamt innan det var dags för julklappsutdelning? Eller om du bara stannar upp just nu och tittar på en sekundvisare någonstans, visst är det nästan som att tiden saktar ner så fort vi uppmärksammar den?

Håller du med om att tiden går olika fort beroende på hur vi mår? Bild: Pixabay

På samma sätt, fast tvärtom, så rusar tiden iväg när vi är stressade eller bara har fullt upp. Tiden springer iväg och det är knappt vi märker att tiden har försvunnit iväg. Tony Robbins brukar i sina föreläsningar prata om det här och mena att tid är känslor, ett uttryck som jag gillar väldigt starkt. Våra känslor styr hur vi uppfattar vår tid. Om vi är uttråkade så går tiden långsamt och om vi är glada eller stressade så uppfattar vi tiden som att den går snabbare.

Fler timmar på ett dygn

Har du också hört människor önska att de skulle vilja ha fler timmar på ett dygn? Jag har både hört det och önskat det jag själv också. Jag brukade önska det när jag varje dag utmattad hade en känsla av att aldrig hinna med så mycket som jag ville och tyckte självklart att lösningen skulle vara att få fler timmar på dygnet för att jag skulle hinna med.

För några månader sedan så läste jag ett fantastiskt budskap på Johannes Hansens Facebook-sida (som jag nu inte lyckas hitta igen). Citat gick ut på att du önskar dig fler timmar på ett dygn, men de där timmarna kommer inte göra dig lyckligare, du kommer bara fortsätta stressa på samma sätt som du gör just nu och fortsätta fylla de extra timmarna med saker och ändå känna att du inte hinner med.

Det vi behöver för att sakta ner tiden, istället för fler timmar per dygn, är att göra annorlunda än vi brukar och börja reflektera över vår situation, vad är det vi gör med vår tid egentligen? Hur kan just jag göra för att få tiden att sakta ner?

Tips 1 – reflektera över din tid

Du, precis som alla andra, har 24 timmar som står till ditt förfogande varje dygn, sju dagar i veckan. Är du medveten om vad din tid går åt till? Ta penna och papper och börja fundera vad du gör på en dag, kanske skriva ner alla dagar på en vecka. Till vilka saker försvinner tiden?

sakta-ner-tiden

Oavsett var du bor så innehåller dygnet 24 timmar. Bild: Pixabay

När jag reflekterar över min tid så vet jag till exempel att mycket av min tid försvinner till saker som jag inte planerar in. Slösurfa på Facebook, bekymra mig över saker som jag just nu inte kan påverka och ibland självömka mig själv över saker som jag borde ta tag i men inte gör. I slutändan känner jag mig stressad och undrar var tiden tog vägen.

Tips 2 – ta bort ”måste” ur ditt liv

Det finns bara en sak som vi alla måste i våra liv, och det är att dö. Resten är saker som vi väljer att göra, för att slippa konsekvenserna som skulle inträffa om vi inte gjorde dem. Jag jobbar mycket med att ta bort ”måste” ur mitt vokabulär för jag upplever ordet ”måste” som ett tvång och väldigt negativt. Jag byter istället ut ordet ”måste” till vill och behöver.

Många säger att ”jag måste gå till jobbet fem dagar i veckan”, vilket ofta skapar jobbångest och tvång. Men vem säger att du MÅSTE? Jag väljer att se det som att jag vill gå till jobbet för att få en lön på kontot som jag sedan behöver för att betala mat och boende.

Om du gjort en reflektion över din tid enligt tips 1, så kan du nu titta på din lista över vart din tid tar vägen och ta bort ”måste” ur ditt vokabulär och din tanke. Vad på din lista kan du då ta bort? Vad vill du respektive inte göra av det du idag lägger din tid på? Försök se på de sakerna du gör utifrån ett vill & behöver-perspektiv. Till exempel, jag vill städa en gång i veckan för att jag mår bra av ett rent hem, men jag måste inte.

Tips 3 – meditera

I stycket ”Tid är känslor” så skrev jag att det är som att tiden saktar ner så fort vi uppmärksammar den. Ett sätt att sakta ner tiden är att regelbundet uppmärksamma nuet genom meditation. Det finns massa olika sätt att få tid till att meditera, men grundrådet från min sida är att om du investerar tid till att regelbundet meditera så kommer du få mer tid tillbaka.

Om du har svårt att sätta dig ner rakt upp och ner och meditera så kan du till exempel ta in meditationen i någonting du gör dagligen. Kanske när du borstar tänderna? Kan du vara medveten om nuet när du borstar tänderna? Känna hur tandborsten känns mot tänderna och tandköttet utan att tänka på allting annat som ska hända sen. Tankarna kommer garanterat glida iväg till någonting annat under tiden, men då plockar du bara tillbaka dem till nuet och tandborstningen, det är absolut inget misslyckande, det är så hjärnan fungerar! Det du övar på är att vara närvarande och fokuserad på det du gör.

Det är lätt att tro att det är såhär meditation bör gå till, men meditation kan vara så mycket annat! Bild: Pixabay

Det finns så mycket inom ämnet meditation och jag rekommenderar verkligen att du hittar DITT sätt att meditera, det finns liksom inga måsten (haha) kring hur det ska gå till. Om du vill läsa mer om vad jag skrivit kring meditation så kan du besöka min tag: meditation där jag också fyller på med fler inlägg!

Tips 4 – få saker gjorda

Det finns många olika sätt och strukturer för att få saker gjorda. Jag är ett stort fan av att skriva ner saker på listor, för jag vet hur stressad jag blir över att bära det jag behöver komma ihåg i huvudet. Jag blir rädd att glömma bort viktiga saker och ägnar alldeles för mycket energi för att hålla det kvar i minnet.

Häromveckan så såg jag ett Youtube-klipp som inspirerade mig mycket och fick mig att reflektera kring det här med ”att-göra”-listor. Vad är det egentligen vi skriver ner på dem? Det de tar upp i klippet är bland annat att vi ofta skriver ner alldeles för stora punkter på listan och så vet vi inte hur vi ska börja med punkten som är nedskriven. Så kände jag att jag gjorde tidigare med min webkurs, på ”att-göra”-listan stod det bara ”börja med webkursen”. I mig väcktes bara stort motstånd och jag förstod efter att jag sett filmen att punkten var alldeles för enorm för att börja med och behövde brytas ner i mindre bitar.

Senare i veckan kommer jag berätta mer hur jag lyckats bättre med mina ”att-göra”-listor genom att börja med Bullet Journal. Tills dess låter jag er också inspireras av Youtube-klippet jag såg i veckan:

Tycker du att tiden räcker till? Eller vill du också sakta ner tiden ibland?

Tags:

You Might Also Like



2 Comments

Post a Comment