Categories:

Publicitet i media


Det är den 20 april 2016 och jag gissar att klockan är ganska sent på kvällen, jag har jobbat på mitt gamla jobb i Stockholm och sitter på pendeltåget som går från norra delen av stan och ska åka hem till den södra delen. Jag tar upp min mobil och börjar gå igenom min mailbox och stannar till vid ett av mailen, vad är detta? Jag läser mailet om och om igen och dubbelkollar, är detta verkligen ett mail till mig? Jag börjar också kolla upp avsändarens adress, nu för tiden så skickas det ju en hel del spam-mail som ibland ser alldeles för ”verkliga” ut. Men jo, nog sjuttsingen är det här mailet menat till mig.

Mailet innehöll en förfrågan om jag ville ställa upp i en intervju för Amelia till en artikelidé om den nya sortens terapi som inte alltid är så klassisk. Där och då och från ingenstans så kändes verkligen det här mailet som en skänk från ovan, jag som knappt hade slutat på mitt gamla jobb än och stod inför framtiden som jag inte var helt hundra på vad den skulle innebära. Det slutade helt enkelt med att jag gjorde en intervju i elljusspåret i Älvsjö, strax innan flyttlasset gick hemåt Örebro.

Denna erfarenhet gav mig självförtroende till att söka upp fler tidningar som skulle kunna tänkas vara intresserade av mig, min resa och min affärsidé. En kväll här i huset i början av sommaren så letade jag på ett flertal mailadresser till lokala tidningar här i Örebro län, struntade helt i Jante och försökte sälja in mig själv till en artikel i deras tidningar. Några fick jag aldrig svar från, några andra skulle återkomma. Förra veckan fick jag besök av Nerikes Allehanda och det var en väldigt trevlig intervju här på hemmaplan.

Otroligt nog så kom båda mina artiklar ut i tidningarna samma vecka, så i slutet av förra veckan sprang jag omkring på små rosa molntussar och tittade på artiklarna om och om igen. Tror inte riktigt jag har smällt uppmärksamheten helt än, men ville ändå skriva det här inlägget och berätta lite om hur jag ser på skillnaden mellan dessa två artiklar.

Artikeln i Amelia blev en intervju där jag passades in en färdig artikelidé och jag var bara otroligt glad för uppmärksamheten. Jag är fortfarande nöjd över att få ta plats i en så pass stort rikstäckande tidning, men det finns en hel del i artikeln som inte riktigt stämmer överens med hur jag ser på terapi och träning. När jag själv läser tidningen idag så får jag en känsla av att anledningen till att jag kombinerar träning och terapi är för att det är tidseffektivt, så är inte fallet. Varken terapi eller träning är i någon form en quick-fix, det tar sin tid att bygga upp styrka, både psykisk och fysisk, oavsett hur du gör. Om du hittar någon form av quick-fix i något av områdena så gissar jag att metoden bara byggt upp någon form av illusion av att du blivit starkare. En enstaka träff med en terapeut eller tränare kanske leder till att du blir inspirerad för stunden, men för att få en hållbar väg så brukar det behövas mer än så.

I artikeln skrivs det också fördelar och nackdelar med metoden. En nackdel som listas är vädret, ”Terapi i ösregn eller snöstorm känns inte så lockande”. Värt att nämna här är att jag har ett kombinerat tränings- och terapirum i min verksamhet, så du behöver inte rädas väder om du funderar på att investera i mina tjänster.

Artikeln i Nerikes Allehanda kan läsas i sin helhet här: http://na.se/nyheter/hallsberg/1.4134875-anna-vill-forena-kropp-och-sjal. En artikel som när jag korrekturläste satt med ett stort leende på läpparna. Marianne Jansson som har skrivit den fick verkligen fram vad det är jag vill förmedla med mitt arbete, även om knappt hälften av alla mina tankar och idéer om framtiden finns med i artikeln. Den här artikeln är verkligen jag, den känns väldigt äkta i mig när jag läser den. I artikeln finns det ord och meningar som jag själv inte riktigt vågat sätta ihop när jag arbetat på en beskrivning av mitt företag, men när jag nu ser det på pränt så känns det bara så rätt. Här kommer mina favoritcitat från artikeln:

”Anna vill förena kropp och själ”

”Går en till vårdcentralen får en oftast hjälp med en sak i taget, men det är viktigt att en ser helheten”

”Jag drömmer om att jobba lagom mycket, odla så mycket som möjligt för eget bruk och minska min miljöpåverkan och konsumtion”

Jag är stolt och glad över mina två artiklar och det är intressant att se hur liknande ämne kan mynna ut i så två olika artiklar. Jag vill med detta inlägg också inspirera till att våga höra av dig till tidningar om du vill nå ut med din verksamhet och dina idéer, det värsta som kan hända är att få ett nej och får du det så är det bara att skutta vidare i livet och kanske prova senare eller en annan tidning! Jag vågade och vann en massa!

publicitet-amelia

Otrolig känsla att få öppna upp tidningen Amelia och mötas av detta i innehållsförteckning! Amelia nr 17, 4 augusti 2016

publicitet-amelia-artikel

Ett härligt och fint uppslag! Otroligt stolt och glad även om terapi och träning inte riktigt är en quick-fix. även om det kan vara tidseffektivt och framförallt energisparande att hitta en person som mig där vi kan jobba med båda delarna samtidigt!

publicitet-na-artikel

Också ett fint uppslag i lokaltidningen där jag bor! Blev väldans glad över att artikeln blev så fin och fick så stor plats i tidningen!

Vad är din bild av publicitet i media? Bu eller bä? Berätta gärna!

Tags:

You Might Also Like



3 Comments

  • Clara, Bossbloggen

    augusti 9, 2016 at 9:41 f m Svara

    Så roligt att det kändes bra! De ser himla fina ut båda artiklarna 😀

  • […] Att under en och samma vecka få vara med i både NA och Amelia var någonting som jag inte ens HANN drömma om innan det hände, men gick runt med tanken ”nyp mig, är detta sant?” den veckan! Mer om mina tankar från den veckan hittar du här. […]

Post a Comment