Categories:

Måste jag meditera?


Nej! Du måste ingenting (förutom att dö…), men om du aldrig provat att meditera så rekommenderar jag verkligen att du ger det ett försök. Meditation för mig har varit någonting jag tänkt att jag ska börja med, försökt några gånger, men sen aldrig riktigt kommit igång. Det var först när jag började min utbildning till SER-terapeut på SER-akademin i Helsingborg som jag fick upp ögonen för meditation på riktigt och hur användbart det är. Både i mitt privatliv och i arbetslivet för att kunna hålla fokus när jag arbetar med olika människor hela tiden. Ger mig en helt annan närvaro! Meditation måste inte vara på något speciellt sätt, hitta din favorit och anpassa efter hur just ditt liv ser ut och vad som passar in. Längst ner i det här inlägget så kommer jag länka till alla mina tips som jag samlade ihop under sju dagars ”Vågar du möta dig själv?”.

Det finns många som upplever fördelar av att meditera regelbundet och vilka fördelar som du skulle kunna uppleva kan du bara upptäcka själv genom att prova. Vid en snabb googling så hittar jag till exempel nedanstående fördelar, vissa är forskade på, andra mer självupplevda:

  • minskar stress
  • sänker ditt blodtryck
  • utvecklar tålamod
  • förbättrar ditt fokus och närvaro i nuet
  • gör dig medvetenhet om dina tankar
  • bättre sömn
  • bättre minne
  • bättre koncentrationsförmåga
  • bli mer medveten om dina känslor och dina behov

Tänk ännu en gång på att meditation inte måste vara utifrån en specifik form. Personligen kan jag finna samma ro som i en meditation om jag tar en ensam promenad i skogen. I dagsläget har jag dock svårt att hinna med dagliga promenader i skogsmiljö och då är en lugn meditation hemma lättare att få till. Jag pratade en gång med en person som gick en utbildning där eleverna uppmuntrades att prova meditation, men hon fick verkligen inte till det. Till slut sa hon till sin lärare och klass att det där med meditation inte var någonting för henne. Som motfråga fick hon då om det inte fanns någonting annat i hennes liv som faktiskt innebar att hon fick ut samma sak. Då kom hon på att hennes motsvarighet till meditation är att sitta tyst i bastun i stort sett en gång om dagen. Jag tycker det är ett tydligt exempel på hur meditationsliknande saker redan kan finnas som en del av ditt liv. Gör dig medveten om vilka meditativa saker som kanske redan finns i ditt liv och var rädd om dem, de är värdefulla!

Här nedan kommer mina sju meditationstips från ”Vågar du möta dig själv?”:

Del 1 – Enkel grundmeditation

Del 2 – Sa Ta Na Ma

Del 3 – Fokus på avslappning

Del 4 – Fyll på med det du behöver mer av

Del 5 – Grunda dig själv med meditation

Del 6 – Möta känslorna

Del 7 – Reflektion

 

You Might Also Like



No Comments

Post a Comment