Categories:

Löpning vid (höft)artros


Ni som följer mig via Instagram (@beautifullifese) kanske har koll på att jag värdesätter min frukosttid och går gärna upp med lite extratid tillgodo även om jag börjar jobba tidigt. Den här tiden brukar jag använda till bloggande i någon form, antingen blogga här på min egen blogg eller läsa intressanta inlägg hos andra. Idag är jag ledig och har inga tider att passa så idag passar jag på att både läsa inlägg och blogga lite här. Inspiration till dagens inlägg hittade jag hos Bakingbabies och Mia Fernando som idag skriver om löpning vid höftartros.

Artros är ju som Mia skriver en obalans mellan uppbyggnad och nedbrytning av brosket i leden som du har artros i, vilket leder till värk och smärta för personen som har denna obalans. För att brosket ska fortsätta att må bra och produceras (mina ord) så behövs belastning och fysisk aktivitet, men det kan vara svårt att veta hur mycket belastning och aktivitet som är lagom och vad som är bra aktiviteter. Mia har läst på lite mer om just löpning och artros och jag rekommenderar verkligen att läsa hennes inlägg! Om du vill snabbläsa så har hon även gjort en sammanfattning i slutet av inlägget som är bra.

Det jag gillar i inlägget är att Mia konstaterar att helheten är viktig: ”Kroppens leder fungerar aldrig ensamma, utan när vi tittar på en löpare med höftbesvär måste vi se hur allting fungerar över och under höftleden.” Och det innebär att till exempel bålstabilitet, fotleder och sätesmuskulatur behöver vara starka och i god funktion. Ni som hängt med här på bloggen, känner ni igen det sen tidigare? Det här är ju precis de områdena som jag skrivit om när jag skrev om löpstyrka sist. Inte speciellt revolutionerande, men ändå kul att dra paralleller kring olika inlägg!

I mitt inlägg om ”Personlig träning – hur går det till” berättar jag om favorituttrycket bland oss PT:s ”det beror på” (vilket jag kan tänka mig är ganska vanligt bland fysioterapeuter också). Och i det här fallet vill jag verkligen påminna om det uttrycket igen! Alla kroppar är individuella och jag rekommenderar att du tar hjälp av en duktig fysioterapeut, en lyhörd (och duktig såklart) personlig tränare och framförallt lyssnar på hur din kropp reagerar vid olika belastningar och aktiviteter om du har obalanser i form av artros. Om du kommer fram till att du vill prova att komma igång med löpning så rekommenderar jag mitt inlägg Komma igång löpning  som är ett åtta veckor långt program där målsättningen är att springa/jogga 5 km efter dessa åtta veckor. Jag har också skrivit ett inlägg om löpteknik och löpsteg!

drivkraft från höften

En bild från inlägget om löpteknik. Extra viktigt att det blir rätt belastningar och hållning vid höftartros och löpning. Eller vad tror ni?

För egen del så tycker jag att kroppen är otroligt fascinerande och jag vill alltid och hela tiden lära mig mer om den! Till hösten kommer jag läsa lite lösa kurser på Örebro universitet. En kvällskurs i kost för hälsa och träning och om jag kommer in på min reservplats så kommer jag även läsa Medicin A, fysiologi med anatomi lite senare i höst. Ser fram emot medicin-kursen med skräckblandad förtjusning, vet och förstår att det inte är ett helt enkelt ämne med tanke på hur jag slet mitt hår i våras när jag läste in Naturkunskap 2.

Vad har du för tankar och erfarenheter kring artros?

You Might Also Like



No Comments

Post a Comment