Categories:

Att få saker gjorda


Förra veckan skrev jag ett enkelt recept på hur du kan komma igång att meditera. Idag tänkte jag med någon typ av liknande koncept beskriva hur du kommer igång och får saker gjorda. För hur många gånger har vi inte suttit där och oj:at oss över att vi har så mycket att göra och vi har inte lust att ta tag i någonting. Tiden tickar och går och i slutändan blir vi ännu mer stressade eller pressade på att vi borde gjort någonting annat än vad vi faktiskt gjorde. En evighetsspiral neråt som liksom inte tar oss vidare. Det enda den leder till är att vi mentalt slår på oss själva och försämrar självbilden av oss, vilket kanske gör det ännu svårare att komma igång?

Så! Lets do this!

1. Börja med en lista. Konkretisera vad du behöver få gjort, saker och ting brukar te sig betydligt mindre om vi listar det istället för att ha alla tankar och måsten som fiskmåsar som flyger runt inne i huvudet. Om du låter alla arbetsuppgifter flyga fritt så ser du inte mängden som en helhet, hur många är uppgifterna jag borde göra egentligen? Är mängden ens genomförbar? Du bygger också en inre stress att du måste komma ihåg dem alla, INTE GLÖMMA, vilket tar fokus bort från själva effektiviteten. Börja med en stor lista, vad har jag för fiskmåsar som flyger runt? Skriv ner!

2. Börja nu dela upp sakerna på listan. Vad är det av dessa saker som måste göras idag? Vilka förväntas jag göra? Vilka är saker som jag skulle kunna vänta med till senare tillfällen? Var ligger mina närmaste deadlines? Prioritera!

3. Vi fortsätter dela upp listan. Hur många timmar har jag tillgängliga idag? Vilka av dagens saker behöver jag prioritera först? Det kan ju faktiskt hända att andra saker dyker upp, vilket kan leda till att inte alla saker hinner bli gjorda just idag. Ge dig själv deadlines för dagen. Hur lång tid ska jag låta varje sak ta, utifrån den tiden kan du också planera hur pass djupgående du kan bli i varje uppgift. Vissa saker kanske inte gör någonting om de inte görs lika noggranna, de kanske bara behöver bli gjorda eller kollas över?

4. Sätt igång och beta av listan! Börja uppifrån och gå neråt. Beröm dig själv mentalt för varje sak du betar av. Klappa dig själv på axeln! Hitta din inre motivation och arbetsglädje genom att sluta slå på dig själv för allt du inte gör och börja fokusera på det du faktiskt gör. Fyll på listan om nya arbetsuppgifter och tankar dyker upp under dagen. Prioritera om om det behövs.

Så, det ska väl inte vara så svårt? Fixa listan på vad som ska bli gjort, planera & prioritera och framförallt, sätt igång!

saker_gjorda_prioritera_stress_intryck

Ibland är det mycket saker som pockar på vår uppmärksamhet, logga ut en stund, skriv listor och fokusera på rätt saker i rätt tid!

Ge dig själv tiden att hitta tid! Ge dig själv tid att se helheten och inte bara forsen som ständigt forsar i snabbt tempo!

 

Tags:

You Might Also Like



No Comments

Post a Comment