Categories:

Hemmagjord sportdryck


Det har ekat ganska tomt här på bloggen ett tag. Utåt sett så kanske det inte verkar hända så mycket varken här eller i mitt företag just nu, men inuti mig själv så händer det omtumlande saker mest hela tiden. Omtumlande som i positiva saker. Lite som en startsträcka för fantastiska saker på flera olika plan i livet. Jag samlar kraft och tänker mycket på vad jag vill framåt i livet och hur jag ska göra för att få mitt företag att växa. Jag blir också lite yr av att läsa mitt inlägg om 9 saker jag vill göra innan jag dör och inser att saker och ting händer på listan. Jag börjar hitta en träningsrutin där jag ser fram emot att träna och jag experimenterar med en hållbar kost som inte handlar om dieter och kalorier, utan istället handlar om livsstil och vad jag behöver för att få energi till livet och träning. Sammanfattningsvis skulle jag säga att livet är jäkligt härligt och omtumlande just nu och möjligheterna känns så mycket större än utmaningarna!

Men det jag ville tipsa om idag är en hemmagjord sportdryck som du kan använda i lite olika syften. Oftast behövs ingen sportdryck för våra vanliga 30-60 minuters pass, men omständigheter kan ändå påverka att det blir viktigt med återhämtning och att återställa vätskebalansen. Själv använder jag denna sportdryck på fredagar när jag leder spinningpass kl 10.30 på förmiddagen. Jag upplever det som svårt att ladda med vätska ordentligt före passet och jag blir av med en hel del vätska genom svettningarna under passet, vilket tidigare ledde till huvudvärk och trötthet på eftermiddagen.

Jag gillar känslan av att bland en egen sportdryck eftersom jag vet exakt vad jag har haft i den. Jag behöver inte fundera på om den innehåller några konstigheter, onödiga tillsatser eller hur balansen mellan de olika sockerarterna ser ut. Att det också blir billigare är ju inte helt fel heller. Innan du börjar använda sportdryck så ta gärna en funderare på varför, vad är ditt syfte med drycken? Känner du igen dig i mitt problem med att ett hårt konditionspass brukar innebära huvudvärk några timmar senare? Eller kör du långpass och behöver lite extra energi en bit in i passet? I både träning och kost så går det oftast inte att ge några generella råd, vi behöver i princip alltid utgå från dig som individ och dina behov och målsättning. Jag har till exempel skrivit om uttrycket ”det beror på” i inlägget Personlig träning – hur går det till?

Hemmagjord sportdryck

1 liter vatten
1-2 krm salt
0,5 dl druvsocker
1-2 msk saft eller juice (jag använde en halv pressad apelsin imorse)

Blanda ihop allting i en valfri dryckesbehållare och drick under eller efter passet!

Varför blandar jag det jag blandar?

Först och främst har jag i lite salt i vattnet för att saltet binder vätskan lite bättre i kroppen istället för att vi ska kissa ut vattnet ”direkt”. Under ett intensivt och svettigt pass så försvinner det en hel del vätska, och salt, från kroppen som jag vill återställa snabbt med min hemmagjorda sportdryck. Jag blandar också i druvsocker eftersom det är den snabbaste formen av kolhydrater, glukos, som kroppen och musklerna kan ta upp direkt och när vi blandar det med en lagom mängd fruktos så har det visat sig att kroppen kan tillgodogöra sig en större mängd kolhydrater än om vi bara skulle tillsätta ren glukos. Enbart fruktos kan bara tas upp av levern, om drycken bara skulle innehålla det så skulle det innebära att kolhydraterna som tillförs under passet inte kan tas upp direkt av musklerna utan behöver gå omvägen via levern. Om du vill veta mer om sportdryck vs vatten så kan jag tipsa om Jakob Gudiols inlägg om detta på traningslara.se.

Näringsvärden hemmagjord sportdryck:

(beräknat med 2 msk färskpressad apelsinjucie)
Energi: 126 kcal
Kolhydrater: 31 g
Protein: 0,2 g
Fett: 0,1 g

hemmagjord sportdryck

Min hemmagjorda sportdryck, här med en liten ekologisk banan också

Brukar du använda kost/dryck på något speciellt sätt i samband med träning?

You Might Also Like



No Comments

Post a Comment