Samlingspunkt för dina bloggar – Bloglovin

Personligen tycker jag att det är skönt att samla alla bloggar som jag följer på samma ställe. Då slipper jag spara bokmärken och klicka runt för att se om det har hänt någon uppdatering. Jag använder Bloglovin som samlingspunkt för de bloggar jag läser och tänkte tipsa om det till dig också! Om du vill följa min blogg på Bloglovin så klickar du bara här:

Följ beautifullife.se med Bloglovin

bloglovin_beautifullife

Måste jag meditera?

Nej! Du måste ingenting, men om du aldrig provat så rekommenderar jag verkligen att du ger det ett försök. Meditation för mig har varit någonting jag tänkt att jag ska börja med, försökt några gånger, men sen aldrig riktigt kommit igång. Det var först när jag började min utbildning till SER-terapeut på SER-akademin i Helsingborg som jag fick upp ögonen för meditation på riktigt och hur användbart det är. Både i mitt privatliv och i arbetslivet för att kunna hålla fokus när jag arbetar med olika människor hela tiden. Ger mig en helt annan närvaro! Meditation måste inte vara på något speciellt sätt, hitta din favorit och anpassa efter hur just ditt liv ser ut och vad som passar in. Längst ner i det här inlägget så kommer jag länka till alla mina tips som jag samlade ihop under sju dagars ”Vågar du möta dig själv?”.

Det finns många som upplever fördelar av att meditera regelbundet och vilka fördelar som du skulle kunna uppleva kan du bara upptäcka själv genom att prova. Vid en snabb googling så hittar jag till exempel nedanstående fördelar, vissa är forskade på, andra mer självupplevda:

  • minskar stress
  • sänker ditt blodtryck
  • utvecklar tålamod
  • förbättrar ditt fokus och närvaro i nuet
  • gör dig medvetenhet om dina tankar
  • bättre sömn
  • bättre minne
  • bättre koncentrationsförmåga
  • bli mer medveten om dina känslor och dina behov

Tänk ännu en gång på att meditation inte måste vara utifrån en specifik form. Personligen kan jag finna samma ro som i en meditation om jag tar en ensam promenad i skogen. I dagsläget har jag dock svårt att hinna med dagliga promenader i skogsmiljö och då är en lugn meditation hemma lättare att få till. Jag pratade en gång med en person som gick en utbildning där eleverna uppmuntrades att prova meditation, men hon fick verkligen inte till det. Till slut sa hon till sin lärare och klass att det där med meditation inte var någonting för henne. Som motfråga fick hon då om det inte fanns någonting annat i hennes liv som faktiskt innebar att hon fick ut samma sak. Då kom hon på att hennes motsvarighet till meditation är att sitta tyst i bastun i stort sett en gång om dagen. Jag tycker det är ett tydligt exempel på hur meditationsliknande saker redan kan finnas som en del av ditt liv. Gör dig medveten om vilka meditativa saker som kanske redan finns i ditt liv och var rädd om dem, de är värdefulla!

Här nedan kommer mina sju meditationstips från ”Vågar du möta dig själv?”:

Del 1 – Enkel grundmeditation

Del 2 – Sa Ta Na Ma

Del 3 – Fokus på avslappning

Del 4 – Fyll på med det du behöver mer av

Del 5 – Grunda dig själv med meditation

Del 6 – Möta känslorna

Del 7 – Reflektion

 

Vågar du möta dig själv? Del 7/7

Den här utmaningen har handlat om att våga möta sig själv i en veckas tid. I sista tipset så handlar det faktiskt inte lika mycket om meditation, även om meditationen ligger som grund ändå. Ofta brukar meditation handla om (i alla fall för mig) att stilla tankarna, att försöka stänga av bruset för en stund och bli mer medveten om sig själv och att vara mer närvarande i nuet. Tätt ihop med meditation tänker jag att reflektion över livet och sig själv ligger. Därför tänkte jag ägna del 7 åt just reflektionen, en mer aktiv tankegång och funderande än meditationen. Kanske har du redan kommit lite närmare dig själv under dessa sex dagar som har gått. Kanske har du medvetet eller omedvetet kommit till vissa insikter om dig själv och ditt liv. Idag tänkte jag göra ett försök att reflektera kring dessa och din livssituation idag.

Reflektion

Försök hitta den där platsen och tiden där du kan vara ostörd för en liten stund. Ta med dig papper och penna. Sätt dig tillrätta och blunda en liten stund. Ta 10 stycken djupa andetag för att stilla det värsta bruset inuti hjärnan. Försök bli medveten om kroppen, jaget och nuet.

När du sedan öppnar ögonen så greppar du ta i pennan och börjar skriva ner det första som kommer till dig. Tankar om livssituationen, relationer, arbetsliv, boende, transporter eller vad som helst. Det kan vara positiva tankar och känslor. Det kan också vara mer negativa tankar och energier som kommer upp. Försök skriva ner utan att värdera eller fundera mer just nu. Om det känns lättare så kan du också rita eller måla de bilder och tankar som kommer till dig. Ta den tid du behöver för att få ur dig det som kommer.

När du känner dig klar så lägger du ifrån dig penna och papper igen. Slut ögonen och ta 10 djupa andetag igen. Fokusera tanken på andetagen, om och om igen. När du är redo öppnar du ögonen igen och läser igen det du skrivit eller bara betraktar det som du ritat. Vad väcker allt det här inom dig nu? Finns det saker på pappret som du känner dig extra rädd om? Finns det saker som du skulle vilja bli av med eller göra någonting åt? Ringa in, markera eller förtydliga det du känner och tänker just nu.

Använd nu ditt/dina papper precis som du själv vill. Kanske kan du använda det framåt för att utveckla dig själv. Kanske vill du bara skrynkla ihop pappret och slänga det i papperskorgen. Ingenting är rätt eller fel. Du bestämmer själv.

Tack för att du följt med på resan i att möta dig själv! Tankar, funderingar eller frågor är välkomna, antingen som kommentarer här på bloggen eller via anna@beautifullife.se Om du vill ha mer hjälp att förstå dig själv, tankar, beteenden och mönster så kan du läsa mer om mina tjänster här. Även terapisamtal kommer också tillkomma i mina tjänster inom kort!

Vågar du möta dig själv? Del 6/7

Idag handlar meditationstipset om känslor. Att ta dagens meditationsminuter till att fundera igenom vad jag verkligen känner. Du kan själv välja hur du väljer att kliva in i känslorna, jag kommer beskriva de olika sätten lite mer längre ner. Min tanke är att det blir ett sätt för dig att lära känna dig själv och dina känslor ännu bättre. Ju bättre kontakt vi har med våra känslor, ju bättre kommer vi också bli på att veta vad vi vill och inte vill.

Meditationstips 6:

Sätt din äggklocka eller timer på 2-10 minuter, beroende på vad du känner att du kan avvara. Sitt, ligg eller stå någonstans där du får vara i fred en liten stund. Blunda gärna om det känns bra. Börja med att fokusera på dina andetag. Känn in hur luften strömmar in genom näsan, ner genom halsen och ut i lungorna och ända ner i magen. Känn hur luften sedan strömmar tillbaka ut samma väg. Lägg märke till hur andningen känns i kroppen, är det långa, djupa andetag eller kortare och intensivare andetag?

Alternativ 1: Tänk tillbaka på tidigare i dag eller någon händelse de senaste dagarna. Minns en händelse där du kände att känslorna i dig rusade iväg, det kan vara både positiva och negativa känslor. Tillåt dig själv att verkligen gå in i de här känslorna ordentligt. Tänk tillbaka på händelsen och minns detaljer. Känn hur känslorna fyller upp hela dig. Fundera lite på om det endast var en känsla i händelsen eller om det faktiskt var flera olika. Se om du kan försöka dela upp dem och känna skillnaden.

Alternativ 2: Gör en genomsökning av dig själv och din kropp. Hur känns kroppen idag, finns det några delar som mår bättre eller sämre? Känn också efter vilka känslor som ryms inom dig just idag, just nu. Kärlek? Sorg? Vrede? Svartsjuka? Rädsla? Skam? Glädje? Avsmak? Var öppen för vad som kommer till dig och försök att verkligen känna in det som kommer till dig. Låt känslan få fylla upp hela dig.

Avsluta meditationen med att fundera på fler tillfällen där du upplevt samma sak. Kanske kan du till och med erinra dig något minne med samma känsla från barndomen. Kanske kan du se mönster i hur denna känsla följt med dig genom livet i liknande sammanhang? Tillåt dig själv att känna dina känslor, de är dina!

I SER-terapin jobbar vi väldigt mycket på det här sättet. Att medvetandegöra våra känslor och förstå varför vi reagerar som vi gör. Att hitta våra iscensättningar för att utveckla oss själva och bli fria från våra gamla mönster och beteenden. Hör av dig till anna@beautifullife.se om du vill veta mer!

Vågar du möta dig själv? Del 5/7

Vissa perioder i livet är stressigare än andra, visst känns det som om tiden går fortare än vanligt dessa perioder? Det är lätt hänt att känna sig ofokuserad, stressad och svårt att känna att en står stadigt med båda fötterna på jorden. Då kan det passa väldigt bra med en meditation som grundar dig, som lämnar en känsla efter sig att vi får landa lite i våra liv.

Denna meditation är en meditation för grundning och den är nästan sju minuter lång. Om det inte finns plats för sju minuter idag så gör någon av de tysta inre meditationerna så länge som du känner att du kan avvara.


 Beroende på erfarenheter och tankar om meditation så kan denna meditation vara ett bra tillfälle att öva dig själv på att inte döma eller värdera någonting av det du hör. Bara lyssna, slappna av och försök föreställa dig så gott just du kan just nu.

Vågar du möta dig själv? Del 4/7

Dagens tips påminner om meditationen vi gjorde i del 1, men vi gör en liten fortsättning efter att vi har hittat våra andetag.

Meditationstips nr 4:

Hitta en plats där du kan sitta, ligga eller stå ostört i några minuter. Sikta på fem minuter, men om det bara blir två eller tre så är det helt okej också! Kanske blir det på morgonen innan de andra i huset har vaknat, kanske blir det på toastolen bakom en låst toadörr eller bara en favoritfåtölj/soffhörn. Platsen spelar mindre roll, bara du får vara där i stunden med dig själv.

Ställ en timer eller äggklocka på fem minuter (eller de minuterna du kan avvara) så att du helt kan slappna av utan att tänka på hur lång tid du har suttit eller inte. Positionera dig så att du kan befinna dig någorlunda bekvämt och slut ögonen. Börja nu upptäcka din kropp, hur känns den idag, hur känns hjärtfrekvensen och hur känns andetagen. Se om du kan lugna ner andetagen lite och ta dem djupt ner i magen, låta både mage och bröst fyllas av luften du andas in. Känn hur det känns att andas ut luften som du har andats in.

Föreställ dig nu hur ett vitt ljus strålar in i din kropp. Låt detta ljus symbolisera någonting som du behöver mer av i ditt liv, kanske energi, glädje, positivitet eller vad det nu kan tänkas vara. Föreställ dig hur ljuset börjar strömma in i ditt huvud, fyller ditt ansikte, hals, nacke och rygg. Låt det fortsätta ut i dina armar, fingerspetsar bröstkorg och mage. Låt ljuset och dess innebörd fylla dig helt, låt det flöda neråt genom dina ben och ända ut i tåspetsarna. Känn hur ljuset ger dig det just du behöver just nu. Vila i den vetskapen och känslan.

Hinner du fylla hela kroppen med ljus innan dina minuter är slut? Kanske känns dina minuter alldeles för långa? Oavsett så tacka dig själv för tiden du har tagit hand om dig själv och lyssnat inåt.

Våga du möta dig själv? Del 3/7

Dagens tips är några minuter längre, nästan sju minuter. Själva meditationen börjar efter ca 30 sek så är du väldigt kort om tid så kan du spara i alla fall en halv minut genom att dra fram videon dit. Försök att inte låta stressen och pressen hindra dig i mötet med dig själv. Tänk på vad jag skrev i Del 1, några minuter gör också skillnad. Hellre två minuter än inga minuter och då kanske andningsövningen i första delen passar bra! Dagens tips är en avslappnande meditation och passar kanske bäst på kvällen innan du ska sova eller på lunch-/fikarasten på jobbet en stressig dag.

Har du hunnit märka några förändringar i ditt tankesätt på dessa dagar?

Vågar du möta dig själv? Del 2/7

Har du provat den första utmaningen med att meditera med hjälp av att fokusera på dina andetag nu? Om du gillar den metoden så kan du självklart fortsätta med den rutinen under dessa sju dagar. Andetagen har du alltid med dig och du kan när det passar dig bara ta dina minuter av meditation under dagen.

Idag presenterar jag ett annat alternativ som du kan använda. Ett tips till dig som har lätt att somna under meditation, i den här meditationen finns en aktiv handling med också.

Utmaning 2

Hitta platsen där du kan få vara i lugn och ro. Om du sitter eller ligger ner spelar ingen roll, hitta det som känns bäst för dig. Denna gång ska vi använda oss av mantra-musik. Under denna låt som jag länkar till nedan sjunger de ”Sa Ta Na Ma” om och om igen. När de sjunger ”Sa” så sätter du ihop tummen med pekfingret, på ”Ta” byter du ut pekfingret mot långfingret mot tummen, på ”Na” trycker du ihop ringfinger och tumme och på ”Ma” tar du helt enkelt lillfinger och tumme ihop. Sedan upprepar du det här om och om igen. Andas lugna och djupa andetag under hela meditationen. Själva låten håller på i 8 minuter, men om du bara har 2-5 minuter tillgodo idag så kan du precis som i utmaning 1 sätta en timer på de minuterna du har för dig själv. Annars mediterar du tills låten är slut.

Tips på denna meditation har jag hittat hos Jennys Helhet, tack!

Sa Ta Na Ma är en av kundaliniyogans vanligaste mantran och betyder liv, födelse, död och återfödelse. Mantrat som helhet betyder ”Jag är den sanning jag mediterar på”. Påminner också om Sat Nam som betyder ”Jag är sann”. Med hjälp av meditationen så underlättar vi för att bli sanna mot oss själva i våra behov och önskningar.

Vågar du möta dig själv? Del 1/7

Vi utsätts hela tiden av intryck från vår omvärld, vare sig vi vill det eller inte. Intryck och energier som också påverkar våra tankar, handlingar, värderingar och behov. Det är till exempel inte alltid helt lätt att veta om jag är hungrig, sugen eller mätt när vi hela tiden matas av bilder, lukter och affärer bara under en kort stunds promenad på stan. Att möta dig själv i en kort stunds meditation varje dag kan hjälpa dig att stänga ute omvärlden för en stund och lära dig att bli bättre på att veta vad dina grundläggande behov säger dig.

Jag kommer under sju dagar lägga upp tips och råd på hur du kan lägga till en ny bra vana i ditt liv och att även inspirera dig att variera den. Kanske hittar du just din favorit. Min utmaning till dig är, vågar du möta dig själv under dessa sju dagar?

Utmaning 1:

Hitta en plats där du kan sitta, ligga eller stå ostört i några minuter. Sikta på fem minuter, men om det bara finns plats för två eller tre så gör även det lilla effekt. Kanske blir det på morgonen innan de andra i huset har vaknat, kanske blir det på toastolen bakom en låst toadörr eller i en favoritfåtölj/soffhörn. Platsen spelar mindre roll, bara du får vara där i stunden med dig själv.

Ställ en timer eller äggklocka på fem minuter (eller de minuterna du kan avvara) så att du helt kan slappna av utan att tänka på hur lång tid du har suttit. Positionera dig så att du kan känna dig någorlunda bekväm och slut ögonen. Börja nu upptäcka din kropp, hur känns den idag, hur känns hjärtfrekvensen och hur känns andetagen. Se om du kan lugna ner andetagen lite och ta ner dem djupt i magen, låt både mage och bröst fyllas av luften du andas in. Känn hur det känns att andas ut luften som du har andats in. Sitt så och fokusera på dina andetag. Låt tankarna komma och gå utan att analysera och gå in i dem. Om du försvinner in i tankarna, bara återgå till att fokusera på andetagen igen.

Här någon gång kommer timern/äggklockan att ringa. Grattis! Du vågade möta dig själv under utmaningens första del. Om det kändes svårt så kan jag trösta dig med att det kommer kännas lättare med tiden. Om det bara kändes skönt och välbehagligt redan från början, extra grattis till dig!

Imorgon kommer en ny utmaning! Hänger du på?

1017265_490079584410176_1288023159_nKlok bild som handlar om att meditera! Även om kort meditation varje dag också gör skillnad!

Årets julklapp

Hur många är det inte som springer runt nu i december och försöker hitta en massa perfekta (och kanske operfekta) julklappar till människor i sin närhet. Människor som vi kanske både känner bättre och sämre. En rätt så vanlig situation är att många i Sverige lever ett rätt bra liv och har det mesta de behöver i sin vardag. Många pratar om att upplevelser är en bra grej att ge till någon som har allt till exempel. Årets julklapp för 2015 har jag läst någonstans blir en robotdammsugare. Inte superhett om du frågar mig… men det kanske är bra att vi är olika här i världen!

Min allra bästa julklapp i år är att jag kommer erbjuda x antal gratistimmar av min kunskap i träning och terapi. Min uppsats i utbildningen till SER-terapeut kommer att handla om just kombinationen träning och terapi. I mitt yrke som personlig tränare så möter jag en hel del människor som har svårt att ta sig iväg till träning och motion av diverse anledningar. I dessa fall kan en personlig tränare vara ett mycket bra stöd på vägen att skapa sig trygghet i att vara i gymmiljö till exempel. Jag vill i och med min uppsats testa mina idéer kring hur jag kan hjälpa människor ännu mer att ta sig över tröskeln till träningen i olika former och skapa en bestående god vana.

Det jag erbjuder är att fem personer kommer individuellt få ta del av fem tillfällen á två timmar per gång, där vi kombinerar terapi och träning på bästa sätt utifrån personernas förutsättningar idag. I terapin pratar vi om känslor som står i vägen för att träningen ska bli av, var de kommer ifrån och hur vi kan jobba oss igenom dem. I slutet av varje tillfälle kommer vi göra någon form av träningsaktivitet på lagom nivå utifrån dagsform och erfarenheter.

Jag kommer inte kunna erbjuda denna julklapp till någon jag känner då en inte rekommenderas att gå i terapi hos någon närstående. Jag vill istället att du tipsar någon du känner och som tror skulle tycka detta var en passande sak att delta i!

Vilka kan söka?

– du bör i dagsläget inte ha någon regelbundenhet i dina träningsvanor

– du bör ha en vilja att komma igång och träna i någon form, det är helt okej med tankesätt som till exempel, ”jag borde kanske komma igång och träna”

– du bör ha en nyfikenhet för att lära känna dig själv och dina känslor under terapins gång

Hur går det till?

– De som deltar i detta erbjudande kommer att dokumenteras på ett noggrant sätt för att underlaget ska kunna användas i min uppsats. I uppsatsen kommer naturligtvis varje fall vara anonymt.

– Träffarna kommer äga rum i Stockholm, troligtvis södra delen av stan, annan ort ej möjlig. Vi kommer inte ha tillgång till gym utan vi hittar andra möjligheter till träning. Datum för möjliga träffar kommer att skickas ut till berörda under januari månad.

– Skicka din ansökan till mig senast 24/12. Jag behöver namn, träningsbakgrund, några tankar från dig om träning och/eller terapi och varför du vill ta del av detta erbjudande.

– Utvalda deltagare kontaktas senast 31 januari 2016

 

Vem skulle du vilja ge denna julklapp till?